NOWOŚCI CHAT
Zbigniew Lewandowski Septet - Blues For Jarek (1995) (FLAC) [Lossless]

Dodano:
2011-05-17 20:38:00

Język:
brak języka

 Polski opis

Gatunek :   Jazz 
Rok Wydania :   1995 
Jakość :   FLAC  
Okładki :   Tak 
Ripper :   SurowyTato 

Opis:
Na początku lat osiemdziesiątych, po kilkunastu latach pracy w rozlicznych zespołach (i jeszcze liczniejszych formacjach okazjonalnych) Zbyszek Lewandowski postanowił zostać leaderem. Swoje postanowienie zrealizował w taki sposób i w takiej mierze, jak nikt wcześniej w rodzimym środowisku. Niemal równocześnie powołał do życia trzy odmiennie stylistycznie grupy, wiodące żywot pośredni między stałym a sesyjnymi okazjami. Ten niejasny, jak na wczesne zwyczaje, status dotyczył zwłaszcza septetu, mającego być (i będącego!) środowiskowym V.S.O.P. lub - jak kto woli - all stars. Już ta jedna przyczyna, innych - bardziej przyziemnych - nie licząc, wystarczyła, by skład tej małej formacji ulegał ciągłym personalnym zmianom. Czas mąci pamięć, nie do tego jednak stopnia, bym nie pamiętał co najmniej dwóch trębaczy, sześciu saksofonistów, trzech pianistów, tyluż basistów. Ba, zdarzyło się nawet, choć może to się wydać zupełnie nieprawdopodobne, zastępstwo za leadera (co prawda raz jeden tylko, ale jednak). Niezmienny był tylko, i to przez cały czas funkcjonowania zespołu, puzonista - Jarek Kwiecień. Z bardzo prostej przyczyny: Zbyszek nie chciał, a i nie musiał, szukać innych (czytaj: lepszych), bo doskonale wiedział, że i tak by nie znalazł. Jarek Kwiecień urodził się 15 marca 1962 roku we Wrocławiu. Tu, mając dwadzieścia lat, ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego. Był już wówczas muzykiem docenionym we wrocławskim środowisku, grał w lokalnych zespołach, występował z nimi podczas Jazzu nad Odrą i Old Jazz Meeting. Naturalną rzeczy koleją trafił na katowicką akademię (dyplom u Lothara Dziwokiego, 1987), grał w szkolnym big bandzie a także w orkiestrze prowadzonej przez Wiesława Pieregorólkę. Jeszcze podczas studiów wraz z nie małą grupą wrocławskich muzyków, ze Zbyszkiem Lewandowskim na czele, trafił do Alex Bandu. Z tą podwówczas co się zowie orkiestrą reprezentacyjną prowadzoną przez Aleksandra Maliszewskiego grywał na sopockich festiwalach akompaniując mniejszym i większym komercyjnym gwiazdom. Z nią zjeździł kawał świata - od Moskwy po Monte Carlo, z nią nagrywał płyty. Nagrania z jego udziałem można też znaleźć w radiowych i telewizyjnych archiwach. Wśród utrwalonego dorobku Jarka na specjalną uwagę zasługuje płyta firmowana pospołu przez jego przyjaciół: Jose Torresa i Zbyszka Lewandowskiego. To płyta "Partnership", o której z takim entuzjazmem pisał w "Jazz Forum" Wojciech Karolak. Płyta, na której spotkali się jazzmani kochający muzykę o latynoskiej proweniencji; Jarek tę muzykę nie tylko kochał, był również jej znawcą i bardzo kompetentnym wykonawcą. I to bodaj wszystko, co rzec można o Jego nagraniowym dorobku; niewiele, jak na wybitnego instrumentalistę i - szerzej - utalentowanego muzyka. Cóż, takie miejsce, takie czasy. Te właśnie okoliczności spowodowały, że nagrania septetu Zbyszka Lewandowskiego, dokonane w studiu opolskiej rozgłośni Polskiego Radia przeleżały w radiowych archiwach lat dziesięć z okładem. Gdy powstawały, wydanie płyty obiecywał Poljazz, ale na obietnicach się skończyło. Przyczyny - patrz wyżej. Nie tylko książki mają swoje przypadki. Nagrania również. Okazało się bowiem po latach, że zaginęła w Opolu taśma-matka. Szczęściem w stosownym czasie wykazał zapobiegliwość Wojtek Żurad, dzięki niemu kopia taśmy znalazła się (i jest!) we wrocławskiej rozgłośni PR. Wystarczyła odrobina dobrej woli i bezinteresownych działań (znów niestrudzony Zbyszek Lewandowski), by Polonia Records mogły spełnić obietnicę daną niegdyś przez Poljazz. I tak powstał "Blues dla Jarka". Jarek Kwiecień zginął w wypadku samochodowym 11 listopada 1990 roku. Ci, którzy Go znali, pamiętają pogodnego, pełnego radości życia i poczucia humoru Kolegę i Przyjaciela. Równie dobrze pamiętają muzykę, którą grał. Ta płyta pomoże nam wszystkim tę pamięć zachować. ~Jan Mazur

Źródło: original liner notes

 English description

Genre :   Jazz 
Year :   1995 
Quality :   FLAC  
Covers :   Yes 
Ripper :   SurowyTato 

Description:
Zbigniew "Levandek" Lewandowski - is one of the most active drummers and leaders on Polish and European jazz scene. He has been playing drums for over 35 years, and he began his career in traditional jazz group "Sami Swoi". After being a sideman in such the groups as "Sami Swoi", "Spisek Szesciu" (The Complot of Six), "Crash", "String Connection", "Alex-Band" and many others, he decided to create his own band. Levandek made his debiut in 1982 on Jazz Festival in Wroclaw "Jazz nad Odra" as a leader of the septet. The same year he recorded his first authorial LP "Zbigniew Lewandowski", it was a very interesting proof of his artistic abilities - there were compositions inspired by Miles Davis Music and his LP "The Man With The Horn". The stylisticts of his group has been evolving and changing as well as his own musical orientation (acoustic and electric mainstream, electric jazz, salsa, funk & fusion) but the performing level of the music played has been always very high. The best illustration for very expressive and dynamic music played by the leader is the cover of the mentioned LP - the hand granat with the percussion cymbal. Zbigniew Lewandowski was cooperating with many famous musicians - leaders: Michal Urbaniak, Zbigniew Namyslowski, Tomasz Stanko, Wladyslaw Sendecki, Jarek Smietana, Janusz Muniak, Wojciech Karolak, Maurice Waller, Berndt Rosengen, Erling Kroner, Ole Matissen, Hans Hartman, Mike Stern, David Friesen, Al Porcino, Ralf Rickert, Mark Vinci, Mike Russel, Mfa Kera, Carlos Johnson.

Source: zbigniewlewandowski.pl

Tracklist:
1. Go (Wayne Shorter, arr. Piotr Baron) [8:38]
2. Jolik (Zbigniew Lewandowski) [7:23]
3. You Don't Know What Love Is (Gene de Paul, arr. Jan Walczyński) [6:49]
4. Toys (Herbie Hancock, arr. Zbigniew Lewandowski) [7:19]
5. Schizophreniae (Wayne Shorter, arr. Piotr Baron) [11:13]