NOWOŚCI CHAT
Atman feat. Anna Nacher - Tradition (1996/1999 ) (FLAC) [Lossless]

Dodano:
2011-04-24 10:36:53

Język:
angielski

 Polski opis

Gatunek :   Ethnic Fusion, Psychedelic Folk, Experimental 
Rok Wydania :   1996/1999  
Jakość :   FLAC  
Okładki :   Tak 
Ripper :   SurowyTato  

Opis:
Atman (Teatr Dźwięku Atman) - zespół założony w 1975 w Krakowie przez ówczesnych studentów - Marka Styczyńskiego i Jacka Zadorę. W późniejszym czasie do grupy dołączyli Piotr Kolecki oraz Marek Leszczyński. Grupa miała otwartą formułę i do zasadniczego składu (na dłużej lub krócej) włączano wielu chętnych, często zainteresowanych także plastyką lub tańcem. W latach 1976-1978 z zespołem występowały m.in. Zofia Pstrucha, jedna z pierwszych tancerek uprawiających klasyczny taniec indyjski i Bożena Hordziej (grająca na skrzypcach). W latach 80. XX wieku Atman współpracował z amerykańską tancerką i performerką Almą Yoray. Nazwa grupy wywodzi się z sanskrytu (oddech, duch, jaźń) - w religijno-filozoficznej myśli indyjskiej wyraża fundamentalne "ja", najgłębszą, duchową istotę bytu ludzkiego. Przez pewien czas grupa stosowała nazwę 18 września Atman, a później Teatr Dźwięku Atman. Do 1981 zespół działał jako artystyczna grupa studencka (stałe próby kolejno w klubie AR "Pod Budą", klubie PK "Pod Przewiązką" i klubie "Pod Jaszczurami") eksperymentując wśród obrazów-znaków prof. Andrzeja Szyszko-Bohusza, scenografii z elementów naturalnych, łącząc muzykę z tańcem i mową. W 1982 grupa przeszła na zawodowstwo i już jako trio (Styczyński, Leszczyński, Kolecki) trwała w niezmiennym składzie aż do zakończenia działalności, wspomagana w nagraniach przez grono stałych współpracowników - Tomasza Radziuka (gitary basowe), Tomasza Gulińskiego (instrumenty perkusyjne, śpiew alikwotowy), Annę Nacher (śpiew), Sławomira Gołaszewskiego (klarnet, instrumenty perkusyjne). Ze względu na ówczesne miejsce pierwszej pracy Marka Styczyńskiego, od 1982 do 1985, siedzibą formacji został Słupsk i tamtejszy Miejski Ośrodek Kultury. W słupskim MOKu Atman salę prób dzielił z punkowym Karcerem, co zaowocowało stworzeniem pobocznego, efemerycznego projektu "Komitet" (Styczyński, Radziuk, Lao, Dudziński), który udanie zadebiutował na warszawskim festiwalu "Poza Kontrolą". W tym okresie pojawiły się pomysły organizacji warsztatów, do których grupa nawiązała w 1994 cyklem warsztatów "Gadająca Łąka". Wówczas także Atman utrzymywał artystyczne kontakty z muzykami z formacji Karcer i Totart. Od 1985 Atman zakończył współpracę z MOK w Słupsku i dzielił siedzibę pomiędzy leśniczówkę Leszczyńskiego w Liciążnej koło Tomaszowa Mazowieckiego i dom Styczyńskiego w Nowym Sączu. W tych latach miała miejsce współpraca z Ośrodkiem Teatralnym "Warsztatowa" w Tarnowie, który zapewniał artystyczny impresariat i był współorganizatorem projektów przygotowywanych przez zespół lub w kooperacji z innymi grupami artystycznymi (m.in. udział w międzynarodowym projekcie i spektaklu "Droga do Delf"). W tym też czasie Styczyński grał z warszawskim zespołem Raga Sangit i nagrał z nim płytę winylową "Raga Sangit" ("Muzyka z Księgi"; Polskie Nagrania 1989). Od 1995 grupa grała w rozszerzonym składzie - Styczyński (instrumenty dęte z Azji, Australii, Europy, instrumenty perkusyjne, głos), Kolecki (12-strunowa gitara akustyczna, gitara dwugryfowa, instrumenty perkusyjne), Leszczyński (cymbały polskie, instrumenty perkusyjne); Guliński (śpiew alikwotowy), Nacher (głos, instrumenty perkusyjne) i Radziuk (gitara basowa). W styczniu 1998 Marek Styczyński rozwiązał zespół. Muzycy od tej pory kontynuowali działalność w Projekcie Karpaty Magiczne (Nacher, Styczyński, Radziuk) i Pathman (Kolecki i Leszczyński, inni muzycy). Formacja Atman działała w niezależnym obiegu kultury i zajmowała się m.in. organizacją warsztatów oraz wydawnictwami muzycznymi (seria kaset FLY Music i kooperacja z wydawnictwem OBUH). Dla tych przedsięwzięć w 1990 muzycy założyli własną firmę - Pracownia Promocja Kultury Ekologicznej, która stała się fundamentem działalności zespołu na scenie niezależnej. W ramach serii promocyjnej Pracowni, oprócz kaset grupy Atman ukazały się także dokonania muzyczne Janusza Reichela, Sławomira Gołaszewskiego i Anny Nacher oraz muzyka liturgiczna z Tybetu, Nepalu i Buriacji. W latach 1996-1998 Atman (w osobach Styczyńskiego i Nacher - impresariat, prowadzenie firmy oraz Leszczyńskiego - współorganizacja i kontakty miejscowe) organizował festiwal "Muzyka w Krajobrazie", jeden z nielicznych festiwali prezentujących muzykę awangardową i improwizowaną. Ostatnie dwie edycje Festiwalu zorganizowane przez Nacher i Styczyńskiego po rozwiązaniu zespołu, odbyły się w Inowłodzu i Nowym Sączu (1999 i 2000). Ostatnia, piąta edycja zaprezentowała po raz pierwszy w Polsce - koncert Ivy Bittowej z zespołem Cikori, a także szwajcarską formację Naturton i polskie grupy niezależne m.in. Spear i Job Karma. Muzykę Atmana umieszcza się w nurcie szeroko pojętej psychodelii - od ambient po psychedelic folk. Zespół zawsze był wierny brzmieniu akustycznemu, wzbogaconemu przez unikatową kolekcję instrumentów z Indii, Nepalu, Tybetu, Azji Centralnej, Bałkanów, Australii, zgromadzoną przez Marka Styczyńskiego oraz instrumentów zrekonstruowanych na podstawie rodzimych tradycji. Obecnie kolekcja instrumentów mieści się w Galerii Stary Dom w Nowym Sączu. W instrumentarium grupy znalazły się flety, cytry, cymbały, skrzypce, gitary, mandolina, bębny tabla, ksylofony. Atman koncertował m.in. na Słowacji, Węgrzech, Litwie, w Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Belgii, we Włoszech. Pierwsza profesjonalna sesja nagraniowa grupy Atman, zorganizowana przez Wojciecha Ossowskiego, odbyła się w 1988 w Warszawie (materiał niewydany). Wybrana dyskografia: "...jak rozrzucone po ziemi kamienie..." MC, FLY Music 1991; "Brown Session" MC, FLY Music 1991; "Soundreams" MC, FM 1992 (ścieżka dźwiękowa do spektaklu "Teatru Snów"); "Personal Forest" MC, FLY Music 1993; "Gadająca Łąka" MC, FM 1994; "Tradition" MC, FM 1996; "Save the Earth" EP, Drunken Fish Records, USA; "Personal Forest" LP, Lollipop Shop 1994, Niemcy; "Soundreams" CD, Obuh Records 1994; "Personal Forest" CD, DFR 1997, USA; "Ovoo" CD, Naturtonmusik 1998, Szwajcaria, "Tradition" CD, DFR 1999, USA.

Źródło: Encyklopedia Polskiego Folku

 English description

Genre :   Ethnic Fusion, Psychedelic Folk, Experimental 
Year :   1996/1999  
Quality :   FLAC  
Covers :   Yes 
Ripper :   SurowyTato  

Description:
When I first heard that Atman had featured a female vocalist on their 2nd U.S. release, I was a little worried, visions of softened Windham Hillbillies from Poland, flooded my mind. But, if anything, this is an even better album than their instrumental first release, Personal Forest ('97 Drunken Fish). More organic flow, even more of a folkish psychedelic aura, they do an a capella wordless version of St. Jimi's "Third Stone from the Sun", that's like dawn rising over planet-wide oceans, speeding it's lifegiving warmth and light to the sleeping dreaming world, via; zither, dulcimer, guitar, bass and much more. These folks play a wonderful assortment of instruments, from, darabouka, didjeridu, lamellophones, czurynga, shamanistic frame drum, Slovakian pastoral fujara, and a wide assortment of flutes, bells and rattles. All employed to serve a wickedly beautiful modern mix of earthly powerful folk rock as ritualistic psychedelic invocation. As for my sexist 'fears' regarding Anna, she up's the edge factor considerably with her intense and masterful vocalizations that range from song-sweetness to banshee-mad gibber and swooping bird-of-prey shrieking, calling to mind singers as diverse as; Diamanda Galas, Mimi Goese, Johanna Went, Hannah Marcus, Yoko Ono, Björk, and Dagmar Krause. From the 'safe' confines of the relatively songlike to pure sound, drone, mantra, improvisation, jazz, raga, and sustained exploratory atmospheric excursions, all oozing ancient European cavern-worlds of prehistorical psychic wisdom, beyond words or time. Atman are magicians, but these aren't tricks; this magic is real, just listen for yourself.

Source: George Parsons, DREAM Magazine

Tracklist:
01. 39 I Ching [4:34]
02. The Theatre Of Mist [6:54]
03. Third Stone From The Sun [3:31]
04. Natural Landscapes (1) [2:56]
05. Free-P [3:44]
06. Tensegretty [4:07]
07. The Talking Meadow (Story) [16:15]
08. Natural Landscapes (2) [2:42]
09. Lullaby For Rainbow Warrior [3:24]
10. The North Of The World [4:36]
11. In Your Head (Dust) [1:40]
12. The (Live) Theatre Of Mist [7:32]
13. Kosovo [3:12]